کد خبر : 208699
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 - 21:39

اجرای طرح مدیریت هرزآب در مناطق بیابانی نیشابور

اجرای طرح مدیریت هرزآب در مناطق بیابانی نیشابور

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین سهرابی اظهار داشت: با توجه به این که حدود ۲۲۰ هزار هکتار از مجموع چهارصد و سه هزار هکتار اراضی ملی شهرستان نیشابور، عرصه‌های بیابانی است، توجه جدی‌تر به مقوله بیابانزدایی و کنترل و تثبیت شن‌های روان در این شهرستان، ضروری است. وی افزود: در سال‌های گذشته اقدامات گسترده و طرح‌های متعدد

اجرای طرح مدیریت هرزآب در مناطق بیابانی نیشابور

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین سهرابی اظهار داشت: با توجه به این که حدود ۲۲۰ هزار هکتار از مجموع چهارصد و سه هزار هکتار اراضی ملی شهرستان نیشابور، عرصه‌های بیابانی است، توجه جدی‌تر به مقوله بیابانزدایی و کنترل و تثبیت شن‌های روان در این شهرستان، ضروری است.

وی افزود: در سال‌های گذشته اقدامات گسترده و طرح‌های متعدد بیابانزدایی در این خصوص انجام شده است که از آن جمله اجرای پروژه‌های مدیریت روان‌آب است.

وی ادامه داد: مدیریت روان‌آب یا هرزآب‌های مناطق بیابانی؛ یکی از کارآمدترین و ساده‌ترین روش‌های مقابله با بیابان زایی، تغذیه آبخوان، کنترل فرسایش و افزایش پوشش گیاهی است.

سهرابی اظهار کرد: در سال جاری طرح مدیریت هرزآب شهرستان نیشابور به مساحت ۲۵۰ هکتار با اعتبار ۴ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در منطقه حسین آباد چغوکی واقع در حاشیه کال شور شهرستان نیشابور و در محدوده طرح بیابانزدایی عشق آباد در حال اجرا است.

وی ادامه داد: روان‌آب‌های سطحی که در اثر بارش در مناطق بیابانی ایجاد می‌شود و اکثراً به دلیل سیلابی بودن بدون نفوذ مناسب، ضمن ایجاد اثرات تخریبی و فرسایشی از عرصه خارج و وارد مسیل‌های غالبا شور می شوند، با اجرای طرح های مدیریت هرزآب به خوبی کنترل می شوند.

سهرابی افزود: با اجرای مدیریت روان‌آب که با احداث هلالی‌های آبگیر در امتداد خطوط تراز و عمود بر شیب آبراهه‌های کوچک و دامنه و دشت‌های کم شیب، انجام می‌شود، ضمن کنترل آب سطحی با بذرپاشی انواع گونه‌های بیابانی مانند تاغ، عجوه و قره داغ داخل این هلالی‌ها به توسعه پوشش گیاهی و احیا بیولوژیکی در عرصه‌های بیابانی کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس فارسي و انگليسي

بهترین قیمت، خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح